Kolory Złota

Kolory złota.  Dzisiejszy odcinek, lżejszego kalibru, zainteresuje pewnie  głównie  panie. Okazuje się że naturalny, żółtawy odcień złota można modyfikowac w  szerokich granicach, zmieniając jego kolor od prawie białego (po lewej), poprzez praktycznie wszystkie kolory pośrednie aż do czarnego włącznie (po prawej).

Oprócz pewnej symboliki  – od białego koloru wiecznej nadziei (na wyższe ceny)  po czarną rozpacz (nie zainwestowania na czas), dla inwestora nie ma to większego znaczenia w praktyce… 😉  No, może poza wyjątkiem syfonowania gotówki z portfeli panów…

Kolorowane złoto służy bowiem do wyrobu szykownej biżuterii, często znacznie droższej od wykonanej ze „zwykłego” złota. Z tego powodu kolorowane złoto nadaje się doskonale na szykowne,  kosztowne prezenty, szczególnie z okazji tzw. „okrągłych rocznic”. Nie należy tego mylić jednak z inwestowaniem w jakiejkolwiek formie czy kształcie,  bo tam chodzi nam o cenę jak najniższą.

W tym wpisie interesują nas nie tyle detale biżuteryjne, na których się nie znamy i które pozostawiamy jubilerom, lecz jedynie techniczny wpływ pewnych domieszek na zabarwienie stopu złota. Przedstawia to tabelka poniżej.

Wprawdzie nie przewidujemy aby złoto na przykład niebieskie (po lewej), czy też różowe (po prawej), bądź też w ciapki okazało się inwestycją lepszą niż nasze siermieżne, chłopskie złoto zwykłe, 22 karat plus, to jednak sama wiedza na temat co i jak wpływa na odcień złota może okazać się kiedyś przydatna.

 

 

 

Efekt domieszek na zabarwienie złota

domieszka zabarwienie uwagi
nikiel biały Domieszka niklu czasem wywołuje alergię
pallad biały Droższy od niklu. Dodatek manganu obniża koszt
miedź czerwony Złota niskokaratowe łatwiej jest zabarwiać  domieszkami
srebro zielony Złota niskokaratowe łatwiej jest zabarwiać  domieszkami
cynk żółtawo-biały Cynk osłabia kolor
miedź+srebro+cynk żółty Złota niskokaratowe łatwiej jest zabarwiać  domieszkami
miedź+nikiel+cynk biały Złota niskokaratowe łatwiej jest zabarwiać  domieszkami
aluminium purpura Stop zawiera 79% złota. Kruchy, łatwo tracący połysk
ind czysty błękit Stop zawiera 46% złota. Kruchy materiał
gal niebieskawy Stop zawiera 46% złota. Również kruchy
rod lub ruten szaro-czarny Im ciemniejszy odcień tym większa ścieralność
węgiel czarny Na zegarki, efekt chińskiego lakieru. Mat lub połysk możliwy
 
źródło: cynik9, kompilacja z wielu źródeł, m.in z Wikipedii

W szczególności, aby nie dać plamy w towarzystwie, inwestorowi w metale szlachetne wypada wiedzieć co to są tzw. złota białe z którą to nazwą spotkamy się prędzej czy później. Chodzi mianowicie o stopy złota ze srebrem, niklem, palladem lub manganem, w rozmaitych konfiguracjach. W ich efekcie otrzymujemy szykowny, srebrno-biały metal.

Główną rolą białego złota, w prywatnej opinii waszego skryby,  było dawniej szpanowanie.   Po cenie w miarę przystępnej można było pokazać się tu i ówdzie z szykownym  „platynowym” sygnetem czy bransoletą,  podczas gdy w rzeczywistości z prawdziwą platyną rzeczy te nie miały wiele wspólnego.   Od wielu lat jednak złoto przegoniło ceną platynę która,  mimo że rzadsza od złota i trudniejsza w produkcji,   jest znacznie tańsza.  Tańsza jest też biżuteria platynowa.   Szpanować panie mogą więc raczej prawdziwym złotem,  nie potrzebując do tego ani barwionego metalu ani platyny.

 

©2007 cynik9


revised:10.11.2024